منوعات

فنانة مصرية شهيرة تروي قصصا مروعة بشأن تحرش المخرجين بالفنانات

روت فنانة مصرية شهيرة وقائع صعبة لتحرش بعض المخرجين بالفتيات الراغبات في دخول الفن .وكتبت الفنانة  معتزة معتزة  عبر حسابها الرسمي بموقع فيسبوك : “مفيش حاجة اسمها مخرج يعمل كاستينج .او سكرين تست فى بيته. و اصل بيتى هو مكتبى و الكلام التافه ده اللى طالع من أفلام مقاولات . فيه مكتب شركة إنتاج.مفيش اتقابلوا فى اى مكان عام. و الكاستينج بيبقى فى حضور كاستينج ديريكتور مع المخرج. ده لو فيه شغل بجد و offer شغل حقيقى. دى مش مقابلة أصدقاء دى مقابلة شغل. و الطرفين لازم يكونوا فى منتهى الجدية”.

وتابعت معتزة:”مفيش حاجة اسمها مخرج او مدرب تمثيل يلمس جسم متدرب دون اذنه ده بجد. كل المحترمين فى العالم بيسألوا الأول و بصوت عالى فى الكلاس can I touch you؟ ده حفاظا على حقوق الطرفين. و يلمسه فقط بهدف التدريب أثناء الكلاس لظبط الجسم فى وضعية معينة صحيحة للتدريب و بعد اذن الطالبة و سوألها او سوأله. لو الطالب رفض المدرب ميلمسوش. ده حقه و حقها. و كمان فى قاعات بيكون فيها كاميرات. علشان فيه مفهوم ضخم و محترم اسمه ال boundaries. الحدود. محدش ينتهك حدود حد الجسدية او يفتعل حميمية مش جزء من العلاقة بضغط سلطته فى اللحظة دى على المتدرب او الممثل ده سلوك وضيع جدا .. أجسام الآخرين مش مستباحة لا لمخرج و لا لمدرب تمثيل و انا بقول ده كمدربة تمثيل و .كممثلة ده اللى شفته فى شغلى العالم كله. و فى اكثر الدول تحررا و تألقا فنيا.

نظموا المهن بجدية و شفافية و اكتبوا للصغيرين و للكبار بروتوكولات واضحة للتعامل علشان محدش يفهم ان اى شىء ينفع و.هو مينفعش بيبقوا صغيرين و محتاجين شغل علشان دى مهنتهم و ده حقهم و بيسعوا فيها بجدية و بيستغلوا .بالشكل ده و بيبتزوا انهم معقدين لو رفضوا من الأشكال الضالة اللى اتفضحت مؤخرا، يرضى مين أن شاب ا.و شابه يبقى حلمهم يمثلوا فحد يساومهم جنـ…….؟؟ و الصغيرين معندهمش نفس ثقة النفس اللى عند اللى اكبر اللى ممكن تهزآ المتحرش”.

كما وأضافت الـ فنانة :” اكتبوا قوانين واضحة للكل ، العالم المتحضر المتحرر ماشى بقوانين صارمة فى ده حفاظا على الطرفين و على الصناعة و على المهنية و الاحترافية. علشان متحرر بجد.

 

بطلوا شغل العشوائيات ده ارجوكم نظموا كل تفاصيل الصناعة اللى تصون كرامة و حقوق و عمل الجميع .. و اى حد محترم و بتاع شغل فقط هيبقى عايز القوانين دى علشان كمان يبعد نفسه عن اى شبهة و محدش يتبل عليه. و كل المحترمين فى مصر اللى شرفت بالشغل معاهم بيعملوا كدة. و اللى مبيعملوش كدة بيسيؤا لكل المحترفين المهنيين المحترمين.
حولوا الازمات دى لحلول عملية تحفظ للكل كرامتهم، و حقوقهم و كمان تحافظ على الصناعة. و يبقى فيه ناس مسؤلة فى النقابات المعنية لتقديم لهم الشكوى و ملزمين ببحث اى شكوى بجدية”.

وأنهت معتزة حديثها كاتبة:”الناس الوحيدة اللى ممكن تتئذى من قوانين واضحة هما المتحرشين من الطرفين، اللى هتطلب الشغل بعرض رشوة جنـ….ـية او اللى هيطلب رشوة جنـ…ـية علشان يدى شغل.. الأشكال دى حد محتاجها فى حاجة فى مهنة جميلة و مهمة و انسانية زى مهننا؟ أشك. . و مينفعش صناعة ضخمة و اساسية و فيها ناس محترمة جدا جدا فى تعاملاتها تبقى فيها متحرشين. اكتبوا بروتوكولات تصون كرامة الجميع و flush out ال متحرشين لأنهم أذى حقيقى للصناعة . الناس تبقى رايحة شغلها حاسة بأمان. فتؤدى شغل افضل فى مناخ أمن واضح”.

.

المصدر/وكالات

أحدث الأخبار

تركيا في المرتبة الثانية عالمياً من حيث العصبية

في دراسة مثيرة شملت 100 دولة، تم الكشف عن قائمة البلدان الأكثر عصبية، حيث احتلت…

22/11/2024

القبض على سوري بتهمة قتل امرأة تركية

تركيا الآن ألقت الشرطة التركية القبض على مواطن سوري مشتبه به بتهمة قتل السيدة ليلى…

22/11/2024

حادثة صادمة.. مدرب يعتدي على لاعبه في غرفة الملابس

شهدت إحدى مباريات دوري الهواة في مدينة قيصري حادثة صادمة أثارت جدلاً كبيرًا على وسائل…

22/11/2024

أردوغان: نسعى لتحقيق الاستقلال في قطاع الطاقة

أكد الرئيس التركي رجب طيب أردوغان أن تركيا تواصل جهودها لتحقيق الاستقلال الكامل في قطاع…

22/11/2024

تحذر عاجل لسكان مدينة إسطنبول

  أصدرت هيئة الأرصاد الجوية التركية، الخميس، تحذيرات متتالية من عاصفة جوية وسقوط ثلوج في…

22/11/2024

تركيا حققت ما عجزت عنه الولايات المتحدة والصين وإسرائيل!

أحدثت طائرة بيرقدار تي بي 3 التركية آفاقًا جديدة في هذا المجال من خلال الهبوط…

22/11/2024